Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Sallad

Publicerad 2015-05-03 15:04:02 i Allmänt,

Planterade häromdagen en plocksallat jag köpt från ICA. Får se hur den håller sig, men den har flera små blad på gång så den verkar inte vara färdigväxt iaf.




Av en slump ramlade jag över en bild på instagram där någon gjort samma sak och senare fått ett en meter högt salladsträd! Tyckte det var ascoolt, men så hittade jag denna artikel http://www.expressen.se/kvp/oj-sicken-stor-sallad/, och då låg ju den förstnämnda i lä. ;p

Ett salladsträd vore rätt häftig, men egentligen är jag nöjd så länge den producerar några salladsblad till frukostmackorna.

Jag tog också tag i saken att plantera den överlevande smultronplantan till en mindre kruka, och tog dess gamla kruka för att så lite baby leaf-sallad. Vi har tidigare alltid sått sallad i en balkonglåda, och så var väl egentligen planen för i år också. 
Men av flera anledningar beslutade jag mig för att inte göra så:
* Vi skulle behöva köpa en till balkonglåda för att det skulle gå ihop med övriga planer. 
* Jag är i stort behov av den plats som salladslådan skulle haft ("smultronkrukan" kan vi ha på bordet)
* Vi behöver egentligen inte så mycket sallad eftersom vi aldrig hinner med att skörda innan det går i blom, vissnar eller blir uppätet av insekter.

Så detta blir nog alldeles utmärkt. Mycket nöjd med mig själv! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela