Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Bekymmer på riktigt

Publicerad 2015-05-17 16:12:37 i Allmänt,

Ja, tyvärr har jag ett sådant också!

Trips!! Tror jag!

Det hela började egentligen för några dagar sedan då jag tyckte mig se början till spinn på den ena övervintrade Chinese golden Daggern. Medan den stod ute på träning passade jag på att spraya lite med en,ytterst svag, såpblandning.

Dagen efter, i fredags, stod den och slokade som bara den. Grenarna hängde liksom böjda nedåt. Började kollade närmare och insåg att den inte alls såg särskilt kry ut. Bladen var prickiga och fläckiga, och det sprang runt små, små kryp lite här och var.

Jag såg ingen annan utväg än att offra plantan innan det skulle sprida till övriga växter. Trist, men den kändes alldeles för angripen för att det skulle finnas någon chans att åtgärda.

Har tidigare misstänkt trips på gurkorna pga de silveraktiga fläckarna jag sett på bladen. Vid mer noggrann koll nu så såg jag allt en och annan liten krypare. Men det var ju bara enstaka i jämförelse med Daggern. Såpasprayade undersidan på samtliga blad, och har inte sett något mer kryp därefter. Är minutiös koll som gäller nu!

Hittade även en lus på basilikan, och det kan ju vara en förklaring till att delar av den bara har rasat ihop och dött? Jag vet inte, men nu är det koll som gäller!

Den andra Daggern stod också och slokade något. Den + min fina tabasco fick en ordentlig dusch i badrummet samt såpaspray. Såg inga direkta tecken på trips eller annat, men tänkte i förebyggande syfte.

Igår kväll dock, när vi kom hem efter en dag på vift, så stod båda dessa växter och slokade!! Blev livrädd att jag lyckats skada dem med för stark såpblandning eller något. Fan, fan, fan liksom!

Idag har dock tabascon återhämtat sig helt, men Daggern ser verkligen inte glad ut. Nu har ju den en förmåga att ständigt se lite ledsen ut, och kunna sloka utan någon egentlig anledning. Så jag hoppas att den kommer tillbaka. För det vore väl själva fan om jag lyckats hålla dem i liv över en hel vinter för att sedan bli av med båda inom loppet av ett par dagar. Håller ju på att längta ihjäl mig efter en mangosalsa med finskivad golden dagger. 


Så lite dystert har det varit här nu, men det positiva är väl att jag lärt mig vad jag ska leta efter för tecken på växterna iaf...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela