Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Bekymmer, avdelning I-land

Publicerad 2015-05-17 12:58:45 i Allmänt,

Oj, vad dålig jag varit på att uppdatera den senaste tiden. Måste skärpa mig!

Senaste veckan har jag haft en del bekymmer kopplat till odlingarna. Några är riktiga i-landsbekymmer, men så ettriktigt bekymmer på det.

Men först till det förstnämnda, som med facit i hand visat sig inte vara något problem överhuvudtaget.
Jag har ju från start haft vision om ett gul/orange färgtema i år. Har haft penséer och stjärnöga i önskade nyanser, och införskaffat lite passande ljuslyktor och en filt.

 Planen har varit att precis som förra året ha en högt hängande balkonglåda fylld med million bells. Men istället för lila som då, skulle jag ha orangea sådana. Helst i olika orangea nyanser om det gick att få tag i. Något sådant här:

Sedan skulle jag ha amplar med petunior i passande färg. Gärna något sådant här:

Förra helgen åkte vi till Plantagen då jag glad i hågen tänkte förverkliga mina planer. Men det fanns ingenting som ens litegrann liknande färgerna ovan. Kollade även Bauhaus trädgårdscenter men samma sak där. Det absolut närmaste var en blekgul million bells. Åkte hem blomlös och tänkte att jag skulle avvakta någon vecka i hopp om att det skulle komma ett större utbud senare.

Så nu under långhelgen så gjorde vi ett till försök. Och ja, det fanns visserligen fler färger att välja på nu men absolut inget i stil med det jag tänkt mig. Det närmaste orange var någon form av orange/rosa nyans som ändå kändes helt OK och som kunde passa bra med de ljusgula blommorna. Jag bestämde mig för att köpa hem dem, och sätta tre plantor i blomlådan och en av de gula i en ampel.

När allt kom på plats så kändes det dock bara väldigt bra! Det blev ju inte alls den där intensiva färgexplosionen jag hade föreställt mig, men jag undrar om inte dessa mjukare och mer "romantiska" färgerna bara passade bättre in med allt annat? Eller så försöker jag bara intala mig det. ;) Hur som helst så känner jag mig trots allt rätt nöjd! Nu har jag på något sätt lyckats få färgerna att se mer intensiva ut än de är i verkligheten, de känns egentligen mer bleka än de ser ut på bilden. Och de "orangea" är också mer rosaaktiga irl.


Ampeln med penséer kommer sannolikt att behöva bytas ut så småningom, och finns det fler nyanser att välja mellan då så kanske det blir något annat som ett passande komplement. Skulle gärna ha en petunia, men just nu finns det inget alls som har en lämplig nyans. Finns nästan enbart olika rosa och lila sorter.

I-landsproblem nummer 2 är att jag tror att jag har för lite växter!! Helt ärligt tror jag inte det kommer bli ett problem alls att få plats med det vi har nu. Och det känns inte särskilt trångt här hemma heller trots att nästan allt nu står i slutkruka. Ändå så borde vi ha mer plantor än förra året? Förstår inte hur det går ihop. Delvis har det väl att göra med att jag ägnat mycket tankeverksamhet över hur vi bäst ska utnyttja balkongen, vilket kommer innebära en mer utrymmeseffektiv växtförvaring i år. Allt är planerat in i minsta detalj!

Men det är hur som helst förstås ett ganska angenämt problem. Jag är inte den som tackar nej till att fylla ut med mer blommor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela