Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Kryddmix

Publicerad 2015-04-26 16:45:58 i Allmänt,

Dagens odlingsrelaterade aktivitet var att ta sig an kryddväxterna.

Dels planterade jag timjan, oregano och de två sorternas basilika i den balkonglåda där tanken är att de ska få bo resten av sitt liv. Kunde kanske väntat ett tag till med planteringen, särskilt oreganon hade inte hunnit rota sig så bra. Men vill så gärna få göra något, och känna att man hela tiden kommer framåt och att allting sakta men säkert börjar falla på plats.

Hur som helst så blir det nog bra, även om jag alltid tycker att kryddorna blir att se så taniga  ut direkt efter omplanteringen. Men de tar sig! Överlag så är dessa växter i betydligt bättre kondition än motsvarande förra året. Har inget direkt bildbevis, men minns att vi nog övervattnade dem en del i början,
så att rötterna på fram för allt timjanen nästan hade börjat ruttna när det var dags att plantera om.

Det tog en bra bit in på sommaren innan de var i närheten av så fina som de varit året innan, men allt blev riktigt bra till slut. Det är rätt skönt och lugnande att det liksom alltid verkar lösa sig trots allt.

Oreganon är som sagt inte så välväxt ännu, men både timjan och basilikan ser klart lovande ut!


Nästa aktivitet var att låta gräslöken få sällskap i sin balkonglåda. Den tittade upp tidigt i våras och är nu rejält massiv! Jag såg dessutom idag att den redan verkar vara på G att vilja gå i blom. Hög tid att börja konsumera gräslök verkar det som!


Sällskapet fick bli en koriander och en krusbladig persilja, både inhandlade på ICA för en tid sedan. De har nu stått ute ett par nätter i sina krukor, så jag tänkte att det borde vara fritt fram. Skiter det sig ändå så tänker jag att det bara är att gräva upp dem och börja om på nytt. 

Känns liksom inte som att ett misslyckande där är hela världen, till skillnad mot "de egna uppfödningarna". Härdningsperioden tycker jag lätt är årets mest stressfyllda tid. Finns så mycket som kan gå fel; för kallt, för blåsigt, för soligt osv. Trots det har vi hittills inte misslyckats någon gång. 

Men jag minns såväl känslan vårt första odlingsår...när jag kom hem från jobbet och våra tomater hade fått stå ute en hel och lite väl blåsig dag. Alla bladen slokade fullständigt, de såg ut som små streck bara. Trodde verkligen att det var helt kört! Men efter att fått komma in och vila upp sig så kom de igen, så det verkar tack och lov finnas en viss förlåtandegräns för ens olika tänkbara misstag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela