Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Gurkbekymmer

Publicerad 2015-04-26 12:42:48 i Allmänt,

Jag sådde ju två olika sorters gurka i två krukor per sort, Baby och Iznik. Med den förstnämndas fröpåse följde en liten märkskylt med vilken jag stoppade i den ena krukan. Tänkte att det skulle räcka för mig att hålla reda på vilken sort som stod på vilken sida. Alltså att de två bakersta i bilden nedan är Baby och de två främre är Iznik. 

Men.

För det första är jag inte 100% säker på i vilken ledd jag ställde sorterna bredvid varandra. Jag är dock hyfsat säker på att jag ställde de så att en av respektive sort skulle hamna längst fram. Så långt allt väl!

Däremot kan jag inte garantera att jag ställde tillbaka dem på samma plats efter att fixade den fina uppbindningsanordningen som ses på bilden. Rimligen borde jag ha gjort det, men är inte alls säker. Jag tänkte liksom inte på det aktivt där och då iaf. Den uppmärkta gurkan står iaf på samma plats som innan, vilket kanske skulle tala för att det ändå blev rätt. Men jag vet inte!

Igår så skulle vi plantera om gurkorna då de växt som galningar, och tanken är att vi ville ha en av respektive sort tillsammans i en låda.
Vi tog först den uppmärkta för att åtminstone få en vi var säker på var Baby, och sen den snett mitt emot för störst sannolikhet att de skulle vara av olika sort. De två längst fram var definitivt de som hade växt mest, medan de bakersta var betydligt mindre. Det skulle kunna tyda på att de var av samma sort, men inte osannolikt kan det vara en effekt av att de just stått längst fram och fått mer ljus på sig.

Hur som helst. Vad händer? Jo, Anton har omkull ett gäng med stora stödpinnar som far rakt på Babyn och klyver den mitten. Jahapp!
Så vi byter till de andra två plantorna och planterar dem, och vet alltså inte alls om det är samma eller olika sorter och vilken som isåfall är vilken. Men gurka är det iaf...!

Eftersom de växer så snabbt och det inte är tid för utgång än på ett tag så fixade vi en högre uppbindningsanordning till dem. Inte särskilt snyggt, och det blir väl lite bökigt att flytta den ut och in under härdningsperioden. Men från och med nu fram till utplanteringsdags så är det en allmän röra här hemma med växter högt och lågt, så det estetiska är av rätt liten vikt just nu. Och när de väl kommer ut så är ju tanken att de ska bindas upp mot nätet istället. Bara att stå ut ett tag!


Nu är det bara att se hur de reagerar på omplanteringen. De ska ju visst vara kinkiga när det gäller att få rötterna störda, och kunna sloka ihop efter omplantering. Men än ser de fina ut, vet inte om det innebär att faran är över eller ej?

Får också se om den lilla börjar ta sig ikapp nu när de får mer lika förutsättningar. Den större har iaf börjat få små, små antydningar till blomämnen i vecken. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela