Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Gräsligt

Publicerad 2015-04-24 07:46:50 i Allmänt,

I början av året, i ca februari ca, så var jag under en period helt besatt av en sak. Det handlade om att jag kände en sådan otroligt stark vilja att uppdatera vår "gräsmatta" på balkongen till ett riktigt konstgräs.

Första våren i lägenheten (2013) köpte vi någon form av enklare "konstgräsmatta" med korta "grässtrån". Betydligt mer fancy än en sådan där grön matta man kan köpa på typ Rusta, men inte så där värst vidare gräs-likt kanske. Men den har fungerat bra, är snygg (1000% snyggare och behagligare än betongen) och lättstädad. Visst har den blivit rätt tillplattad, så det är inte så värst mycket antydan till grässtrån längre, men det gör inget för den var lite obekväm och sticksig att gå på till en början.

Dåligt med bilder, men här syns det iaf

Men så tidigare i år (och vid samma tidpunkt förra året ska tilläggas, om än inte med samma intensitet) så slogs jag alltså av den här smått galna besattheten i att byta ut detta till ett "riktigt gräs". 
Typ sådant:
http://m.nordicsurface.se/sv/articles/2.1.2/royal-grass-silk-35

Tillbringade all min ledig tid till att surfa efter olika alternativ, jämföra priser och längta helt galet efter att få ligga i gräset och sola. Anton förstod sig inte alls på denna idén utan var väldigt skeptisk. Han tyckte det var onödigt dyrt (det ÄR rätt dyrt!) och det förmodligen bara skulle bli jobbigt att städa. Växter kan skräpa ner endel och mattan som vi haft är lätt att dammsuga eller sopa av.

Men jag var fast besluten om att köpa gräs oavsett! Återstod väl egentligen bara att trycka på "köp". Men så började det klinga av lite. Vi köpte nytt balkongbord och ägnade oss åt allmänt balkongfix, och ju mer sådant desto mindre starka blev tankarna på gräs. Kanske handlade det bara om en allmän  längtan efter att få göra något med balkongen överhuvudtaget? Eller kanske var det egentligen ett uttryck för gräs och grönska rent generellt, och inte egentligen om konstgräs på balkongen? Att det skulle vara ett sätt att skynda på våren lite?

Oavsett anledning så är det inte särskilt osannolikt att jag får samma idé även nästa år. Därför vill jag med detta inlägg säga till mitt framtida jag att: ge fan i det! ;) Det finns så mycket vettigare saker att lägga tusenlapparna på! Du kommer släppa suget efter detta inom sinom tid. Balkongsäsongen kommer oavsett och när den väl är igång så kommer det finnas så mycket annat att ägna tankarna åt, och du kommer inte längre ha den minsta önskan efter konstgräs. Du kommer snarare bara inse det opraktiska i det. Det är helt enkelt bra som det är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela