Balkongsäsong

Om en massa chili, och kanske lite annat.

Frukt och bär

Publicerad 2015-04-27 16:12:42 i Allmänt,

...eller snarare bristen på sådant ska detta inlägg handla om.

Physalisfröna ville inte gro överhuvudtaget. Har sått flera omgångar på olika sätt, men icke. Inte ett enda frö.

Först tänkte jag att det berodde på att jag sått fröna för djupt, då jag läste att de var ljusgroende. Så jag gjorde om och "gjorde rätt" (var intentionen iaf), men inte hjälpte det. Försökte även med att peta ner frön direkt från en frukt, men inte heller det ville. Så jag gav helt enkelt upp! Kanske försöker på nytt nästa år istället. Trist att det inte ville sig, men jag tror iofs inte det blir några problem med att fylla ut utrymmet på balkongen så kanske var det lika bra (nog framstår jag som en expert på att se det positiva i allt...? ;) )

Jordgubbar blir det heller inget i år. Som jag berättat tidigare såddes de 2013, klarade första vintern och gav en del bär igen förra sommaren. Den ena krukan såg stendöd ut efter vintern så den kastade jag för länge sen. Den andra fanns det väl ett visst hopp om, men nu har bristen på liv visat sig tydligt så det är nog bara att acceptera.

Smultronen är väl det som det möjligen kan bli något utav. Som synes på bilden nedan finns det helt klart någon form av liv, men faktum är att det inte händer mycket mer än så här. Det kommer blad som blir ungefär i denna storlek och sedan vissnar de ihop. Och så kommer det istället nya blad. Så har det hållit på ett bra tag nu.

Och jag vet inte riktigt vad jag borde göra? Avvakta och se om det tar sig något mer för att isåfall plantera om den/de överlevande plantan/plantorna? Eller är omplantering en förutsättning för att de alls ska ha någon chans att ta sig? 

Jag vet inte, det handlar ju om äkta vildsmultron hämtade direkt från skogen  så detta är väl inte deras optimal miljö kanske. Vet heller inte livslängden på en och samma planta? Men nog borde den kuns ge frukt mer än ett år? Planterade ju revor 2013, men fick smultron på dem först året efter (alltså förra sommaren).

Känner dock att det kanske lutar åt att ta tag i omplanteringen mest för att jag skulle vilja utnyttja krukan och platsen till något annat. Det är ju inte så himla dekorativt så som det det ut nu... Oavsett om det tar sig eller inte tror jag inte de kommer fylla ut hela krukan som förra året, är ju bara 2/5 plantor det finns något som helst tecken på liv i just nu.


Hur som helst riskerar det bli lite torftigt på bär- och fruktfronten i år. Det är ju iofs bara smultron och jordgubbar vi haft tidigare, och de har inte bjudit på någon enorm skörd direkt. Men åtminstone något! 
Men, men...det går väl att använda chili till efterrätt också...? ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela